Verloop eindproject

17/04/2009

Een overzicht van wat er allemaal gebeurd is tussen eind februari en nu:

 

Fort 4

Weinig informatie/bekendmaking rond fort 4

       kleine foldertjes over fort 4 zelf

       activiteiten die in zomer georganiseerd worden WEL bekend gemaakt via affiches, flyers, uithangborden, info-boekjes

       wanneer er GEEN activiteiten zijn; weinig bezoek fortgebied

 

=> geeft de mogelijkheid om te promoten voor:

– fort en gebouwen

– activiteiten

– rondliggend natuurgebied

– gidsenwandelingen

– scholen (?!)

 

1. Probeersel ‘identiteit’ voor fort => te weten gekomen dat ook medewerkers renovatieproject bezig zijn met nieuwe vormgeving + nieuwe folders

EN eigen logo onafhankelijk van eigenaar (stad/gemeente) logo => wordt steeds vaker weer afgevoerd door moeilijkheden promotie

2.gidsen hebben niet meer tijd om nog meer wandelingen te doen

=> gidsen zijn allen vrijwilligers en ander statuut brengt veel moeilijkheden met zich mee

3. reclame voor zomervoorstellingen (gebeurt al door cc => nutteloos)

4. soort wandeling uitstippelen met activiteiten in het bos

-> moeilijk met nog komende vernieuwingen (volledig doortrekken water, bepaalde gebieden beschermen als plantenbescherming)

5. scholen = educatief maar zeer verschillende info in elk leerjaar

            -> moeilijk om een algemeen dossier te maken

=>   keuze om “promotie” voor NATUURGEBIED

 

op een originele manier / niet de typische reclame WANT

       geen (ver)koop idee dat erachter schuilt

       iets wat mensen enkel wil verleiden tot iets gratis, gezond en dichtbij


Persoonlijke liefde voor natuur waar onze ver gevorderde cultuur uit ontsproten is, combinatie van cultuur (proza) waarin een boodschap ligt naar onze verbinding, maar ook onthechting, van de natuur

       natuur doet ons leven (luchtzuivering, water, voeding,…)

       meeste mensen een bepaalde affectie voor natuur

       tijdgebrek en drukte zorgt ervoor dat we niet meer stilstaan bij het leven, niet meer nadenken, ons bewust-zijn in de wereld kwijt zijn

       mensen naar natuur krijgen, met respect en eerbied voor het gebied

 

Belang daarvan proberen aantonen via mijn eigen manier van communiceren: Woord en/of fotografisch beeld

 

Teksten mogelijkheden;

       grappig

       bevreemdend

       gevoelig

      

 

1. Eerste ideeën:

Een groene oase

Een eiland van rust                                     midden in de stad

Jouw groene hart                                    vlakbij

=> te flauw

Je hoeft geen hond te hebben (Je moet geen hond hebben) om tussen bomen te wandelen.

Je hoeft geen vogel te zijn (Je moet geen vogel zijn) om van een bos te houden.

Je hoeft geen jogger te zijn om in het park te komen.

Je hoeft geen bosmens te zijn om van natuur te genieten.

                                                         om de drukte eens te ontvluchten.

                                                         om aan water te wandelen.

Je hoeft geen vleermuis te zijn om van het fort te genieten.

=> door te trekken naar wat er AL te zien is en wat er NOG kan komen

Beeld ‘olifant/tijger’ Dat/Hen zal je hier niet tegenkomen,

ontdek wat er wel te vinden is…


2. Verder zoeken in de richting van het fenomeen ‘boomknuffelen’

– ik knuffel graag

– lang en zacht, zo vind ik dat het fijnst

– sla je armen om me heen

– pak me maar eens goed vast

– een knuffel doet wonderen

– kom toch dichterbij en voel de structuur van mijn huid

– voel me, ik zit vol leven

– kom bij me en ik geef je schaduw / warmte / rust

 

Herkenbare bordjes in straten

Aanvraag voor boomknuffelen =>

‘aanvraag voor (bouw)vergunning’

       typische borden die uithangen

       notaries uithangborden

       ‘te koop’ bordjes

 

3. Soort reisbrochure / reisfolder/ reisslogans namaken

maar dan voor het park vlakbij huis

       Een eiland  vol mogelijkheden

       Er even tussenuit (Center parcs)

      

 

Folder – brochure

– terras met ligstoel en prachtig panorama-uitzicht

– picknick (*) tussen de sfeervolle gebouwen van het fort

– een bijhorende vijver met randanimatie door eenden en andere (water)vogels

– activiteiten:           spreek een bepaald gebied af (groot genoeg) en tel de bomen daarin

                                    verzin zelf een bosspel (voor de niet-creatievelingen is er ook een speeltuin)

zoek zo veel mogelijk verschillende soorten vogels (vang ze niet om het te bewijzen)

                                   

– wie terug thuis wil komen met straffe verhalen => raadpleeg de gidsen ter plaatse (cultuur/natuur)

 

Verdergaan met affiches: 

Gekozen voor citaten uit ‘liefdesproza’ maar dan in de context tussen mens – natuur geplaatst, waardoor er een soort connotatie ontstaat tussen de originele betekenis en de nieuwe plaatsing.

Voorbeelden:

Je bent zo

mooi

anders

dan ik,

 

ik zou je

nooit

anders dan

anders willen.

Citaat Hans Andreus, Verzamelde gedichten, Bert Bakker 1983

 

 

Heerlijk

dicht bij mij

samen zwijgen.

Citaat uit Daniël Billiet, alleen aan zee is de kust veilig, Bakermat, 1993

 

 

Het is lief

maar ook wel raar,

ze zijn alleen

en bij elkaar.

Citaat Bas Rompa, Achter de verte, Holland 1988

 

 

Je schaduw als

Een arm

om me heen

 

Wanneer ik

alleen wil zijn

maar niet

alleen wil zijn

Inspiratie van Fetze Pijlman


Je hebt vingers

(en een tong) => neus / ogen / …

meer heb je niet

nodig om me

te kunnen lezen.

Naar Peter Verhelst, Zwellend fruit, 2004


De natuur heeft ons nodig om te overleven,

omdat wij hen nodig hebben om te overleven.

 

IN FOLDERS (bijhorend bij actie):

 

Mensen en bomen hebben al eeuwenlang een band

Door ons drukke en hectische leven vergeten we

Onze rust wel eens te nemen.

Vergeten we wel eens even stil te staan bij

De zaken waarmee we bezig zijn.

 

Middenin de stad

Een ruimte opengesteld

Om tot jezelf en tot de wereld

Terug te komen.

 

 

Onthaasting versus activisme

Onthaasten uit onze maatschappij vol drukte, stress

In groen gebied, alleen of met familie/kinderen/kleinkinderen, eender wie

Even te bezinnen en te beseffen wat we deden/doen/willen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: