Een heel nieuwe weg op; van Faust naar Fort

30/01/2009

Na veel geploeter en mijn deeltje teleurstelling, heb ik dan toch de knoop doorgehakt en heb beslist om het hele Faust-gegeven voor mezelf te gebruiken, maar dit als eindproject-gegeven te laten rusten. Het boek is een staaltje psychologie en filosofie en dus voor mij persoonlijk beslist interessant, maar om het als basis van een eindproject te nemen lijkt me op dit ogenblik een stap te ver. Om zo’n niet-beeldende gegevens te kunnen tonen en over te brengen aan een publiek is, vrees ik, meer ervaring en kennis voor nodig. Daarbij had ik ook het gevoel dat ik met dit thema geen uitwerking zou kunnen doen op een manier waarvan ik wilde werken.

Vanuit dit uitgangspunt ben ik dan ook beginnen nadenken over een nieuwe thematiek. Wat wil ik doen, waarom wil ik dat doen, op wat voor manier en met welke middelen wil ik dit verwezenlijken? Ik heb mezelf met mijn neus op de feiten gedrukt en vond het antwoord dichter bij huis dan ik vooraf vermoedde. In mijn stad ligt een prachtig fort, een kleine 10 jaar geleden uit zijn 2e functie verheven en opgekocht door onze stad. Van toen af is het beginnen transformeren, dat is het trouwens nog steeds aan het doen, en wordt het steeds vaker ingezet voor leukere doeleinden. Het fort is al enkele jaren de plaats voor culturele en sociale projecten, zoals zomerfestiviteiten (concerten, dans, klassieke muziek,…), rommel- en kindermarkt, plantenbeurs, fakkeltochten en nog veel meer. Het fort is elke zomer weer een ontmoetingsplaats en bijeenkomst voor vele mensen. Maar het Fort heeft ook zelf een boeiende geschiedenis die zijn toewijzing als “achtergrond voor het culturele gebeuren” enkel interessanter maakt. Toch wordt dit naar mijn mening niet genoeg in de schijnwerpers gesteld en het is dan ook mijn doel om dit interessante gegeven vanuit grafische hoek te benaderen en kenbaar te maken. Aan de hand van de geschiedenis, opkoop door de stad, renovaties/afbraak en vernieuwingen die worden gedaan en de nieuwe doeleinden die het fort hebben gekregen, wil ik het Fort als plaats kenbaar maken. Ook naar de toekomst toe staat er nog veel te gebeuren en ook dat zal ik zeker niet negeren. 

Ik hoop alvast dat de afwisseling tussen fotograferen, opzoeken, samenbrengen, lay-outen, ontwerpen, weergeven en overbrengen mij een mix aan mogelijkheden en plezier kan bieden. Ik vlieg er alvast vol goede moed weer in en via de hulp van stadsmedewerkers hoop ik dan ook een eindresultaat te kunnen tonen dat nog nooit is samengebracht.

 

Geef een reactie

