Inleiding

26/12/2008

Hallo,

 

zoals aan iedereen werd gevraagd, start ook ik uiteindelijk een blog op. Na mijn eerste idee 300 keer aan te passen, hoop ik nu het juiste pad gevonden te hebben. Met nog een lange weg te gaan en geen idee over waar ik mogelijk aan zal komen en welke obstakels mij de doortocht zullen belemmeren, ben ik mij alvast vol goede moed door mijn basis aan het worstelen. Een kleine inleiding hierover lijkt me niet overbodig.

 

Na wat tasten in het duister waarin ik trachtte door te geven wat ik voelde maar nog niet meteen voor ogen zag, heeft mijn begeleidend team me uiteindelijk het lichtje aangeboden dat ik nodig had. Hoewel het verhaal ernaartoe lang en kronkelig is, is de idee waaraan ik nu mee werk kort uit te leggen (daarom ga ik jullie dat andere besparen).

 

Ik zal voor mijn eindwerk vertrekken vanuit de literatuur, met name ‘Faust’ van Goethe. Dit doe ik om een context te creëren waarin het werk dat ik zal maken begrepen kan worden. Faust is een tragedie die literair zeer sterk geschreven is. De constant aagehouden rijmvorm maakt het lezen er nochtans niet eenvoudiger op. Maar geschreven om tonele gebracht te worden, voel je ook de tijdsgeest  (de Verlichting) en de daarbij horende didactische meerwaarde. Mijn plan is uiteraard niet om het verhaal in beelden te zetten, maar eerder de geschepte sfeer, gevoelen, emotie in beelden tot uiting te brengen. Ik hoop dat dit een zeer persoonlijke interpretatie voort zal brengen die toch leesbaar blijft voor anderen. Uiteraard zal vooral een publiek dat het verhaal kent mijn beelden begrijpen.

Geef een reactie

